Ηθική ανάταση στον ιστορικό Ναό της Αγίας Γλυκερίας Γαλατσίου,
για τον εορτασμό του θαύματος τον πεντακισχιλίων άρτων !
Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Διάστικτος από ευλάβεια και ηθική ανάταση ο φιλόχριστος λαός του Γαλατσίου, εόρτασε εχθές Κυριακή 30-7-23, στην ιστορική εκκλησία της Αγίας Γλυκερίας που συνιστά και τον πολιούχο της πανέμορφης περιοχής, την όγδοη Κυριακή του Ματθαίου, την επονομαζόμενη και εορτή των πεντακισχιλιων άρτων, από το θαύμα του Χριστού στην έρημο, όπου και πολλαπλασίασε τους πέντε άρτους και τα δύο ψάρια και με αυτά έθρεψε πέντε χιλιάδες άντρες, χωρίς τις γυναίκες και τα παιδιά τους. Μία μέρα με μείζονα χαρακτήρα στο φάσμα της Ορθοδοξίας, όπου μέσα από το μεγάλο αυτό θαύμα του Ιησού Χριστού, καταδεικνύεται η αρετή της οικονομίας, ως ηθικό εφόδιο στη ζωή, για ένα συνετό, ενάρετο και δημιουργικό βίο, μακριά και πέρα από το ελάττωμα της σπατάλης, που συχνά-πυκνά παράλληλα με την οικονομική κατάρρευση ενός ανθρώπου, τον οδηγεί και σε έκθεσμες άλλες συμπεριφορές, όπως της ασωτίας και τις καταισχύνης.
Στο πανέμορφο Γαλάτσι λοιπόν, που χαρακτηρί-ζεται από την αρχιτεκτονική του ευρυχωρία την περίσσεια πράσινου, αποτελώντας ένα μεγάλο πνεύμονα για την Αττική γη, προσήλθαν στον πολυφρόντιστο και καλλιεπή ναό της Αγίας Γλυκερίας οι Γαλατσιώτες, για να εορτάσουν τη σημαντική μέρα της Ορθοδοξίας του πολλαπλα-σιασμού των πεντακισχιλοιων άρτων. Σε μία εκκλησία που φέρει άφθιτη τη σφραγίδα της ηθική φροντίδας και της άοκνης επιμέλειας, από τον προϊστάμενο του ναού και ευλαβή Πατέρα Ιωακείμ Αϊβαλιώτη, τους άλλους ευλαβείς ιερείς του, αλλά και του ακαταπόνητου ενοριακού συμβουλίου της εκκλησίας. Σημειώνοντας
εμφατικά τη μακραίωνη ιστορία της Αγίας Γλυκερίας, που κομίζει την ευλογία και τον ηθικό ετασμό του εμπνευσμένου και πολυδύναμου κοινωνικά, θεολογι-κού και ανθρωπιστικού έργου της συμπολιούχου των Αθηνών μας Αγίας Φιλοθέης. Ο ιστορικός ναός είχε οικοδομηθεί από την Αγία Φιλοθέη το 1590 και χρησιμοποιήθηκε αρχικά μέσα στο έρεβος της οθωμανικής δουλειάς για πάνω από 300 χρόνια, ως παρθενα-γωγείο, μοναστήρι και κρυφό σχολειό. Στα 1927 ο παλιός ναός γκρεμί-στηκε ένεκα και των σοβαρών βλαβών που είχε υποστεί και στη θέση του οικοδομήθηκε ο καινούργιος, αποτελώντας κορυφαίο σημείο κοινωνικής αναφοράς, για το λαό του Γαλα-τσίου. Ενώ απέναντι από το ναό στα 1910, ο εμπνευσμένος δήμαρχος Αθηναίων Σπύρος Μερκούρης, είχε οικοδομήσει τη γνωστή μας πηγή.
Με έκδηλη λοιπόν την ευλάβεια αλλά και την κατάνυξη του λαού του Γαλατσίου, χοροστατούντος του ιερατικού προϊστα-μένου του ναού, ευλαβούς και αεικινήτου Πατρός
Ιωακείμ Αϊβαλιώτη, αλλά και του ευσεβούς πατρός Γεωργίου Γιαπιτζιόγλου, εορτάστηκε η σημαντική εορτή τον πεντακισχιλίων άρτων. Κατά την Ιερά παράδοση ο Χριστός ευλόγησε στην έρημο τους πέντε άρτους και τα δύο ψάρια και με αυτά έθρεψε όπως προαναφέραμε 5.000 άντρες χωρίς τις γυναί-κες και τα παιδιά τους. Θαύμα το οποίο διασώζεται με πολύ διακριτό τρόπο στα Ευαγγέλια και από τους τέσσερις Ευαγγελιστές μας και έχει μία μείζονα κοινωνική διδακτική σημασία.
Στα κορυφαία διδάγματα που απορρέουν από αυτό το θαύμα της Ευαγγελικής μας ιστορίας, είναι η εντολή του Κυρίου προς τους Αγίους Αποστόλους, να μαζεύουν τα περισσεύματα μετά το θαυμαστό εκείνο Δεσποτικό γεύμα, τα περισσεύματα από το ευλογημένο ψωμί και τα ευλογηθέντα ψάρια. Και προφανώς ο Ιησούς ενώ κατόρθωσε να ταΐσει τους 5.000 ανθρώπους, δεν θα ήταν δυνατό να μην ταΐσει τους δώδεκα Αποστόλους ! Η έμφαση του κυρίου για τα περισσεύματα, είχε το χαρακτήρα της διδαχής προς τους μαθητές του, που θα αποτελούσε μεθύστερα το μήνυμά τους προς την κοινωνία, να μην είναι σπάταλοι και άσωτοι, αλλά συνετοί και οικόνομοι.
«… και ήραν το περισσεύουν των κλασμάτων, 12 κοφίνους πλήρεις» !
Χαρακτηριστικά μάλιστα και σε ακολουθία αυτού το σπουδαίου μηνύματος του Ιησού Χριστού, ο Απόστολος Παύλος γράφοντας του μαθητή του Τιμόθεο για τη γυναίκα χήρα η οποία είναι σπατάλη, τη χαρακτηρίζει ως νεκρή, γράφοντας κατηγορηματικά : « η δε σπαταλώσα ζώσα τέθν-ηκε». Ενώ ο αδελφόθεος του Χριστού Ιάκωβος, μαστιγώνοντας τους πλούσιους και τους άσπλα-χνους υλιστές γράφει : «ἐτρυφήσατε ἐπὶ τῆς γῆς καὶ ἐσπαταλή-σατε, ἐθρέψατε τάς καρδίας ὑμῶν ὡς ἐν ἡμέρᾳ σφαγῆς» (Ιακ. 5,5). Από τα παραπά-νω συνάγεται το κεντρικό μήνυμα του Χρήστου, χωρίς να καταστούμε φιλάργυροι και φειδωλοί, να είμαστε οικόνομοι και συνετοί. Ιδίως στο χώρο της οικογένειας, όπου σπατάλες και ασύνετες συμπεριφορές, μπορούν να υπονομεύσουν τη σταθερότητα του οικογενειακού βίου και να δημιουργή-σουν σοβαρά παράπλευρα προβλήματα, μέσω των οποίων διακυβεύεται και υπονομεύεται, η κοινωνική αξιοπρέπεια του ανθρώπου.
Χωρίς να παραλείψουμε και μία ακόμα επισήμα-νση, η οποία απορρέει από το σπουδαίο αυτό θαύμα του κυρίου των πεντακισχιλίων άρτων, ότι οι άνθρωποι οι οποίοι παρασύρονται στο ελάττωμα της σπατάλης και δεν έχουν φειδώ, διάκριση και σύνεση στη ζωή τους, μπορούν εύκολα να οδηγη-θούν και στη σπατάλη και κατανάλωση δημοσίων αγαθών, διασπαθίζοντας μέσα από τις θέσεις τις οποίες έχουν κατακτήσει, το δημόσιο χρήμα και να καταστούν έτσι στο όνομα της υπερχειλικής κατα-ναλωτικής τους ικανοποίησης, δημόσιοι κίνδυνοι. Υπομνίζοντας αυτά τα ωραία ηθικά μηνύματα, από το σημαντικό για την ορθοδοξία θαύμα του κυρίου μας των πεντακισχιλίων άρτων, ο ευλαβής πατέ-ρας Ιωακείμ Αϊβαλιώτης, μας ευχήθηκε Χρόνια πολλά, καλή δύναμη και η φρόνηση, η σύνεση και η οικόνομη συμπεριφορά, να κατευοδώνει τα βήματά μας, αποτελώντας ηθικό σηματωρό, μιας δημιουργικής, συνετής και αξιοπρεπούς κοινωνικής ζωής
Χρόνια πολλά και ευλογημένα αγαπημένοι φίλοι και κάθε ηθικό καλό στις ενάρετες οικογένειές σας !
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Κεντρικού Τομέα της Αττικής, με τον Γιάννη Σγουρό
www.panosavramopoulos.blogspot.gr
www.panosavramopoulos.blogspot.gr