Η εμπνευσμένη μας ηθοποιός, Τζένη Ρουσσέα !
Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Πολυεπίπεδο δραματικό ταλέντο η Τζένη Ρουσσέα, σκέπασε για δεκαετίες ολόκληρες με την κατακλυσμιαία παρουσία της και τις μοναδικές λυρικές της αρετές, το θεατρικό μας σανίδι, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Με την ηθική της ένταση, την φυσική της ομορφιά, την αισθαντικοτητά της, αλλά και την ακένωτη αγάπη της για την υποκριτική τέχνη. Να θυμίσουμε εδώ ενδεικτικά την σπουδαία ερμηνεία της, στον «Εγωισμό» (1964) του Γιάννη Δαλιανίδη, όπου πλάι στη μεγάλη Ζωή Λάσκαρη και τον Σπύρο Φωκά, έσπασε τις καρδιές μας και μας έκανε να υποκλιθούμε στο αξεπέραστο τάλαντό της. Το κοινωνικό μας δράμα «Ανάμεσα σε δυο γυναίκες» (1967) του Κώστα Καραγιάννη, με την Ξένια Καλογεροπούλου και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, σε μια επίσης σπουδαία της ερμηνεία, την επική υποκριτική της στην «Εσχάτη προδοσία» με το Κώστα Πρέκα (1971) του Πάνου Γλυκοφρύδη, την «Κατηγορώ τους Ανθρώπους» (1966) πλάι στον Νίκο Κούρκουλο και πολλές άλλες ακόμα μεγάλες δραματικές ερμηνείες, μέσα απ τις οποίες θα εξακτινώσει την δημοτικότητα της στο ευρύτερο κοινό του κινηματογράφου, αναπτύσσοντας παράλληλα και την αδιάλειπτη και εμπνευσμένη θεατρική της παρουσία.
Η Τζένη Ρουσσέα, είδε το φως της ζωής στις 25 Οκτωβρίου 1932 στην πανέμορφη Ζάκυνθο, που υπήρξε διαχρονικά ένα από τα προπύργια της τέχνης και του πολιτισμού, σε μια καλλιτεχνική οικογένεια, με πατέρα τον ζωγράφο, αγιογράφο Χρήστο Ρουσσέα. Μετά τις εγκύκλιες γυμνασιακές της σπουδές – και ενώ ως μαθήτρια είχε παίξει στην ταινία του Γρηγόρη Γρηγορίου «Κόκκινος βράχος» (1949) - φοίτησε στην Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και έκτοτε ξεκίνησε την καταιγιστική της υποκριτική παρουσία. Ήδη από φοιτήτρια του Εθνικού Θεάτρου, έπαιξε το 1954 στον χορό στην τραγωδία του Ευρυπίδη «Ιππόλυτος», σε σκηνοθεσία του μεγάλου δασκάλου Δημήτρη Ροντήρη, μαζί με τους Αλέκο Αλεξανδράκη και Έλσα Βεργή, αλλά και στην ταινία «Πρέπει να τα παντρέψουμε». Τον Μάιο του 1956, επακολουθεί ουσιαστικά η πρωτόλεια εμφάνισή της, με την παράσταση «Στη λιμνοθάλασ-σα του Μεσολογγίου» σε σκηνοθεσία του επίσης σπουδαίου δασκάλου Πέλου Κατσέλη, πλάι στην Αλέκα Κατσέλη.
Πρόβα τζενεράλε στο θέατρο θα κάνει με την παράσταση «Το ημερολόγιο της Άννα Φράνκ» το 1956 με το σχήμα του Κώστα Μουσούρη και θα συνεχίσει στο ίδιο σχήμα μέχρι το 1956, όποτε έπαιξε με το θέατρο του Νίκου Χατζίσκου. Θα επακολουθήσουν σπουδαίες δραματι-κές συμμετοχές με επιτυχημένους θιάσους όπως των : Απόστολου Αβδή, Έλσας Βεργή, Κώστα Χατζηχρήστου κ.α. Το 1963 συστήνει δικό της θίασο με τον Κώστα Φαρμάκη και ανεβάζουν πολλές παραστάσεις στην Θεσσαλονίκη. Έπεται μια περιοδεία της στην Ελλάδα το 1964 με τον θίασο των «Επτανησίων ηθοποιών» (Δ. Παγουλάτου – Απέργη) για την εκατοντατηρίδα της
ένωσης των Επτανήσων και επανακάμπτει στο θέατρο Μουσούρη, όπου έως και το 1983, πρωταγωνιστεί σε πληθώρα παραστάσεων του εγχώριου και του διεθνούς δραματολογίου, ήτοι σε έργα των : Τένεσι Ουίλιαμς, Τσέχωφ, Ζακ Ντεβάλ, Νηλ Σάιμον, Αλέκου Λειβαδίτη, Αλέξανδρου Κασόνα, Κωστούλας Μητροπούλου κ.α. Το 1975 κάνει ένα σημαντικό βήμα και αναλαμβάνει την διεύθυνση του θεάτρου Κώστα Μουσούρη, συνεχίζοντας αμείωτα τις συμμετοχές της σε σπουδαίες παραστάσεις του διεθνούς δραματολογίου, περιοδεύοντας και στην επαρχία με θιάσους. Την περίοδο 1990-94 πρωταγωνίστησε στο θέατρο Βεργή, σε παραστάσεις κύρους, όπως τα «Ιερά Τέρατα» του Ζαν Κοκτώ.
Στην μεγάλη μας οθόνη η Τζένη Ρουσσέα έκαενε την πρωτόλεια εμφάνισή της το 1958 με την ταινία «Όλα για το Παιδί της» του Κώστα Στράντζαλη, για να επακολουθήσει μια μακρά κινηματογραφική αλυσίδα, επιτυχιών, που την εμπέδωσαν στο ευρύ κοινό και ανέδειξαν το μεγάλο καλλιτεχνικό της άστρο. Αναφέρουμε ενδεικτικά τις ταινίες : 1961 "Στο κατώφλι της αμαρτίας" του Στέφανου Στρατηγού, 1964 "Εγωισμός" του Γιάννη Δαλιανίδη, 1964 "Ένας μεγάλος έρωτας" του Ντίνου Δημόπουλου με την Τζένη Καρέζη, 1965 "Οι Εχθροί" του Ντίνου Δημόπουλου με τον Αλέκο Αλεξανδράκη, 1966 "Κατηγορώ τους ανθρώπους" του Ντίνου Δημόπουλου με τον Νίκο Κούρκουλο, 1967 "Πυρετός στην άσφαλτο" του Ντίνου Δημόπουλου με τον Γιώργο Φούντα, 1967 "Ο Σπαγγοραμένος" του Κώστα Καραγιάννη με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, 1968 "Οι άνδρες δεν λυγίζουν ποτέ" του Κώστα Καραγιάννη με τον Δημήτρη
Παπαμιχαήλ, 1968 "Το κορίτσι του λούνα παρκ" του Κώστα Καραγιάννη με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, 1968 "Ο Μπούφος" του Ορέστη Λάσκου με τον Γιώργο Πάντζα, 1969 "Πληγωμένα νιάτα" του Παύλου Τάσιου με τον Λευτέρη Βουρνά, 1969 "Η οργή του αδικη-μένου" του Κώστα Ανδρίτσου με τον Πέτρο Φυσσούν, 1969 "Ησαΐα μη χορεύεις" του Κώστα Καραγιάννη με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα, 1970 "Ένας τρελός γλετζές" του Κώστα Καραγιάννη με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα κ.α. Το διάστημα 1972-1986 καταπιάνεται μόνο με το θέατρο και θα επανακάμψει το 1986 στο σελιλόιντ, με την σπουδαία ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Ο θάνατος του μελισσοκόμου», παίζοντας επίσης στην ταινία «Το βλέμμα του Οδυσσέα» (1995) του Θ. Αγγελόπουλου, για να κλείσει τις συμμετοχές της στον κινηματογράφο το 2009, με την ταινία του Κλεάθη Δανόπουλου «Στο βάθος κήπος». Υψηλού δραματικού ήθους υπήρξε η παρουσία της μεγάλης μας ηθοποιού και στην τηλεόραση. Αναφέρουμε τις σειρές : «Άγνωστος πόλεμος», 1976-1977 ΥΕΝΕΔ "Αθάνατες ιστορίες αγάπης" του Γρηγόρη Γρηγορίου,1981-1982 ΕΡΤ "Το φως του Αυγερινού" του Ερρίκου Ανδρέου,1988 ΕΤ2 "Κλειστοί δρόμοι" του Γιώργου Μιχαηλίδη, 1989 ΕΤ2 "Έκτη εντολή" των Θάνου Λειβαδίτη-Κώστα Λυχναρά κ.α.
Για την πολυεπίπεδη συμμετοχή της στην τέχνη η Τζένη Ρουσσέα, το 2002 τιμήθηκε με το Βραβείο «Κυβέλη» από το «Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου». Η Τζένη Ρουσσέα ήταν παντρεμένη από το 1970 με τον γνωστό φαρμακοβιομήχανο της «ΧΡΩΠΕΙ» Σωτήρη Σοφιανόπουλο και απέκτησαν μια κόρη την Έλλη. Είναι αδιαμφισβήτητα μια μεγάλη κυρία του ελληνικού θεάτρου, που το λάμπρυνε με την οιστρηλατημένη δραματική πορεία της, για αυτό την περιβάλλουμε, με την προσήκουσα αγάπη και σεβασμό !
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι Α΄ Αναπληρωματικός Δημοτικός Σύμβουλος Αθηναίων
www.panosavramopoulos.blogspot.gr