Ο πολυτάλαντος
Όμηρος Αθηναίος !
Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Πολυμερές ταλέντο ο Όμηρος Αθηναίος και με κεντρική έπαλξη της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας τις παρουσιάσεις, ως διακεκριμένος κονφερασιέ της μεταπολεμικής Ελλάδος, με την παράλληλη παρουσία του στο φάσμα της υποκριτικής, της στιχουργικής, διήνυσε μία μακρά και επιτυχημένη πορεία στο ευρύτερο καλλιτεχνικό πεδίο της μεταπολεμικής Ελλάδας και άφησε αναλλοίωτο το αποτύπωμά του στο φάσμα του πολιτισμού. Ως ηθοποιός συμμετείχε στις ταινίες «Οι τρακαδόροι της Αθήνας» 1956, «Ο άχρηστος της κοινωνίας» 1956 και σε αρκετές ακόμα, ως κονφερασιέ, ενώ πολύ υψηλού ήθους υπήρξε και η στιχουργική του δημιουργία, υπογράφοντας μερικά από τα ωραιότερα και πιο αισθαντικά ελληνικά τραγούδια της μετάπολεμικής μας περιόδου. Όπως τα : «Πω πω πω ένα κορίτσι», «Χαμογελάστε», «Λάθος η αγάπη μας» και πολλά άλλα. Ενώ στο κατεξοχήν καλλιτεχνικό του χώρο της παρουσίασης εκδηλώ-σεων και στο γνωστό ρόλο του ως κομφερασιέ, ο Όμηρος Αθηναίος πραγμάτωσε το μεγαλύτερο κομμάτι της καλλιτεχνικής του δημιουργίας, δονώ-ντας με το χιούμορ του, το ταπεραμέντο, την άρτια σκηνική του παρουσία, την ευρηματικότητα, την ευφυία και την ηθική του ευγένεια, τα θέατρα και τα αναψυκτήρια της μεταπολεμικής Αθήνας και συνεγείροντας τις καρδιές ολάκερου του καλλιτεχνικού κόσμου.
Κεντρική έπαλξη ως κομφερασιέ του Όμηρου Αθηναίου, αποτέλεσε το «Green park» στο Πεδίο του Άρεως όπου και ακριβώς δίπλα του, τον τόνο με υψηλές καλλιτεχνικές επωμίδες έδινε ο άλλος μεγάλος παρουσιαστής μας Γιώργος Οικονομίδης, στο θέατρο «Άλσος». Τα χρόνια εκείνα οι κομφερασιέ κατείχαν περίσεπτη θέση στο καλλιτεχνικό μας πεδίο και από αυτούς συναρτάτο η επιτυχία ή αποτυχία μιας καλλιτεχνικής, θεατρικής παράστασης, ή ενός καλλιτεχνικού δρωμέ-νου. Με την ευρηματικότητα, τη θεατρικότητα, το χιούμορ και την ευφυία τους, οι
κομφερασιέ κρατούσαν σε εγρήγορση το καλλιτεχνικό κοινό και του πρόσφεραν ευχάριστη προσμονή, μέχρι να βγει το κύριο νούμερο της θεατρικής παράστασης. Από την άλλη οι σκηνές στις οποίας αναπτύσσονταν καλλιτεχνικά, αποτέλεσαν κεντρικό βήμα για να βγουν στο καλλιτεχνικό προσκή-νιο σπουδαία ταλέντα, που μεσουράνησαν με μεγάλες καριέρες στο θέατρο, τον κινηματογρά-φο, αλλά και το τραγούδι. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως από την καλλιτεχνική εκπομπή του Όμηρου Αθηναίου, για πρώτη φορά στο ραδιόφωνο ακούστηκε η θεϊκή φωνή της Νάνας Μούσχουρη, ενώ και ο αξεπέραστος Κώστας Χατζηχρήστος, ο λατρεμένος μας πονηρός βλάχος «Θύμιος», που στην κυριολεξία σήκωνε στο πόδι με τα ωραία κωμικά νούμερά του τη μεταπολε-μική Ελλάδα, ακούστηκε για πρώτη φορά ραδιοφωνικά, στην εκπομπή του Όμηρου Αθηναίου, κάνοντας θραύση με το πονηρό τότε χωριάτικο σλόγκαν του «Αμ πώς» ! Αντιστοίχως από τις εκπομπές και τα νούμερα του κορυφαίου μας Γιώργο Οικονομίδη ξεκίνησαν τη μακρά και λαμπρή τους πορεία η Ρένα Βλαχοπούλου, ο Χάρρυ Κλιν και πάρα πολύ άλλοι. Σημειώνοντας ακόμα και τη σπουδαία καλλιτεχνικά παρουσία και άλλων μεγάλων μας κομφερασιέ, όπως ο Λάμπρος Ζούνης στον «Κήπο του Μουσείου», ο Ίκαρος Κανελλόπουλος στο «Βερνέν» κ.α.
Οι σπουδαίοι μας αυτοί κομφερασιέ δεν είναι τυχαίο, ότι είχαν θητεύσει καλλιτεχνικά και είχαν γαλουχηθεί με τη λαμπρή και πολυεπίπεδη καλλιτεχνική παιδεία του μεγάλου μας τραγουδιστή και συνθέτη Αττίκ, κατά κόσμο Κλέωνος Τριανταφύλλου, όπου μέσα απο την περιβόητη «Μάντρα του Αττίκ» κοντά στην Πλατεία Αμερικής, είχαν διαπαιδαγωγηθεί καλλιτεχνικά οι μεγάλοι μας κομφερασιέ Ορέστης Λάσκος - μετέπειτα μεγάλος στιχουργός και σκηνοθέτης- Χρήστος Πύρπασος, ο μεγάλος Μίμης Τραϊφόρος που έγραψε το τραγούδι, εθνικό παλίμψηστο των ηρωικών φαντάρων μας στα βουνά της Πίνδου, «Παιδιά της Ελλάδος παιδιά», που τραγούδησε μοναδικά η μεγάλη Σοφία Βέμπο, ο Φίλωνας Αρίας, ο Γιώργος Οικονομίδης κ.α.
Ο Όμηρος Αθηναίος είδε το φως της ζωής το 1928 και με ένα παντελώς τυχαίο γεγονός, ξεκίνησε τη μακρά και εύκρατη καλλιτεχνική του πορεία. Το 1950 λοιπόν ο γνωστός μας βιομήχανος Ελευθέριος Μουζάκης του γνωστού εργοστασίου κλωστοϋφαντουργίας «Πεταλούδα» ταξίδευε γιατί Θεσσαλονίκη, όταν απο το ραδιοφωνικό σταθμό Λαρίσης άκουσε το στρατιώτη Όμηρο Αθηναίο, σε ένα μουσικό πρόγραμμα. Την περίοδο εκείνη οι ανταγωνιστικές κλωστές «Κιθάρα» είχαν ένα δυνατό διαφημιστικό πρόγραμμα με τον Γιώργο Οικονομίδη στο ραδιοφωνικό σταθμό της οδού Ζαλοκώστα με τίτλο «781 Λόχος Γενικών Μεταφορών». Ο Μουζάκης αίφνης σκέφτηκε να αντιμετωπίσει τη διαφημιστική πίεση που υφίστατο από τις κλωστές «Κιθάρα», με ένα αντίστοιχο διαφημιστικό καλλιτεχνικό νούμερο, που θα μπορούσε να υλοποιήσει ο ταλαντούχος Όμηρος Αθηναίος μέσω του ΕΙΡΤ 2. Μεσολάβησε έτσι και μετέθεσε τον Όμηρο Αθηναίο στο Γενικό Επιτελείο Στρατού στην Αθήνα, όπου κι ανέλαβε ρόλο κομφερασιέ. Δημιούργησε μία πρωτοπόρα καλλιτεχνική εκπομπή πλαισιούμενος από άλλους αξιόλογους καλλιτέχνες και ξεκίνησε την αλματώδη και προοδευμένη καλλιτεχνική του πορεία, με την παταγώδους επιτυχί-ας τότε εκπομπή του. Απο εκεί ξεκίνησαν την καριέρα τους η μεγάλη Νάνα Μούσχουρη, αλλά και ο Κώστας Χατζηχρήστος, που ξεσήκωνε τον κόσμο, με τα νούμερά του ως πονηρός βλάχος «Θύμιος».
Ο Όμηρος Αθηναίος παράλληλα με τις κινηματογραφικής του συμμετοχές ως ηθοποιός και κομφερασιέ, στιχούργησε πολλά τραγούδια, πολλά εκ των οποίων εμφανίστηκαν στη δισκογρα-φία με δική του ορχήστρα, ενώ παρουσίασε επίσης πολλές τηλεοπτικές εκπομπές τις εποχής όπως τις : «Ο Όμηρος και η παρέα του» 1969 από την Τηλεόραση των Ενόπλων Δυνάμεων» (ΤΕΔ), «Ρεβύ Τι βί» 1969 (ΤΕΔ), «Xαμογελάστε» 1970 (ΤΕΔ), «Κυριακή χωρίς σύννεφα» 1972 απο την αρτιγέννητη (ΥΕΝΕΔ), καθώς και το τηλεπαιχνίδι «Όποιος προλάβει πρώτος» από το «Κανάλι 29» το 1990. Το 2015 πλήρης δόξης και ημερών ο Όμηρος Αθηναίος μετά από μία εύκρατη και πολύπλαγκτη πορεία, εκδήμησε απο τη ζωή, απολαμβάνοντας της καθολικής εκτίμησης και αγάπης όλο το κόσμου !
Φιλμογραφία
Οι τρακαδόροι (Ο τροβαδούρος) της Αθήνας" (1956)
Ο άχρηστος της κοινωνίας (1956)
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π., Αν. Γραμματέας Πολιτισμού ΠΑΣΟΚ
www.panosavramopoulos.blogspot.gr