Μαγεία Αθανάσιου Κανελλόπουλου στην εκατονταετηρίδα της ΕΣΗΕΑ

Μαγεία Αθανάσιου Κανελλόπουλου στην εκατονταετηρίδα της ΕΣΗΕΑ

Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος

Με την ιστορική μεγαλοπρέπεια που αρμόζει στο γεγονός, την παρουσία πλήθους κόσμου απο το φάσμα της τέχνης, της πολιτικής και του πολιτισμού, της πλειονότητας της πολιτικής μας τάξης, περιλαμβανομένων και των προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κάρολου Παπούλια, του πρωθυπουργού κ. Α. Σαμαρά, των τ. προέδρων της ΕΣΗΕΑ, αλλά και εκατοντάδων δημοσιογράφων που είχαν στην κυριολεξία την τιμητική τους, εορτάστηκε χθές στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ επι της οδού Ακαδημίας, η εκατονταετηρίδα απο την ίδρυση της ιστορικής για τον τόπο «Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών». Ο εορτασμός περιελάμβανε μια πολύ υψηλής αισθητικής και ιστορικής βαρύτητας έκθεση – που εγκαινιάστηκε χθές απο τον πρόεδρο της Δημοκρατίας και θα διαρκέσει για μερικές μέρες -  απο σημαντικά εκθέματα της μακραίωνης δημοσιογραφικής πορείας της Ένωσης, σπουδαία δημοσιογραφικά ντοκουμέντα που συντάραξαν κατά καιρούς την ελληνική κοινωνία, όπως η δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη, ο θάνατος του αγωνιστή της Δημοκρατίας Αλέξανδρου Παναγούλη κ.α., μια μεστή ομιλία της προέδρου της ΕΣΗΕΑ κ-ας  Μαρίας Αντωνιάδου για τον μείζονα ρόλο που έχει διαδραματίσει στα εκατό χρόνια ζωής της η Ένωση, συνδράμοντας ζωτικά την ενημέρωση και οξυγονώνοντας την δημοκρατία, τον πλουραλισμό και την πολυφωνία, αλλά και ευσύνοπτες άλλες παρεμβάσεις, προσωπικοτήτων του τύπου, για την πολυεπίπεδη συνεισφορά της Ένωσης στην ελληνική κοινωνία. Η πρόεδρος της ΕΣΗΕΑ μάλιστα κ-α Αντωνιάδου, εστίασε στο τρίπτυχο «αλήθεια, αξιοπρέπεια, αλληλεγγύη» μέσα απο το οποίο εκπορεύτηκε προσφέροντας πολυδύναμα στην πατρίδα και την δημοκρατία, η ιστορική Ένωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών.

Στον χώρο της έκθεσης, υπήρχαν φωτογραφίες, προσωπικά αντικείμενα, χειρόγραφα και άλλα στοιχεία, απο κορυφαίες προσωπικότητες της ΕΣΗΕΑ, που επικαθόρισαν το δημοκρατικό ήθος, τον χαρακτήρα, την αισθητική της ταυτότητα, αλλά και την προσφορά της εν γένει στον τόπο. Χαρακτηριστικότερα απο τα εκθέματα, αυτά του αίδιμου δημοσιογράφου, πολιτικού, πανεπιστημιακού δασκάλου και αναγεννησιακού διανοούμενου Αθανάσιου Κανελλόπουλου, που είχε την μεγάλη τιμή να εκθρέψει ηθικά, η εύανδρος γη της Ηλείας. Δέσποζε το πορτραίο του αοίδιμου δασκάλου Θανάση Κανελλόπουλου στην έκθεση και προξενούσε δέος και συγκίνηση – όπως και στον πρωθυπουργό που το παρατήρησε ενεός για μισό λεπτό – σε κάθε επισκέπτη. Με εκείνο τον γλυκύ χαμόγελο και την γεμάτη ανθρώπινη καλωσύνη και φιλότητα έκφραση, που μέσα της σάρκωνε όλη την ηθική και κοινωνική βιοτροπία του απαράμιλλου πολιτικού και ακαδημαϊκού μας άνδρα. Του διανοούμενου, που με το πολυμερές και δυσθεώρητο για τα ανθρώπινα μέτρα, συγγραφικό, ακαδημαϊκό και δημοσιογραφικό έργο του, όργωσε το αχανές πεδίο της ελληνικής γραμματολογίας και κατέλειπε στα ελληνικά γράμματα ένα ατίμητο πολιτισμικό κεφάλαιο.  Και είχε την τιμητική του χθές στην ΕΣΗΕΑ ο αλησμόνητος Νάσος Κανελλόπουλος, διότι υπήρξε πέρα απο ακαδημαϊκός δάσκαλος και πολιτικός – διατελώντας κατ΄επανάληψη υπουργός, αντιπρόεδρος της κυβερνήσεως και βουλευτής Ηλείας – και πρωτοπόρος στο δύσβατο πεδίο της ελληνικής δημοσιογραφίας. Ήταν ο δηοσιογράφος που εισήγε στην Ελλάδα το πρώτο περιοδικό οικονομικής σκέψης, τον περίφημο «Οικονομικό Ταχυδρόμο», στο ποίο και υπήρξε διευθυντής του για δεκαπέντε χρόνια, για να τον διαδεχθεί μετά ο «μαθητής» του Γιάννης Μαρίνος. Υπήρξε ο αδέσμευτος δημοσιογράφος που στα δίσεκτα χρόνια για την δημοκρατία στην Ελλάδα, της επτάχρονης πολιτικής ανομίας της χούντας, έγραφε την περίφημη στήλη των «Αντίλαλων» στο «Βήμα», ρίχνοντας γροθιές στο υπογάστριο της δικτατορίας, με την μαχητική και σπινθιροβόλα πέννα του. Υπήρξε ακόμα απο τους υπέρμαχους της προστασίας της ατίμητης ελληνικής γλώσσας, χτυπώντας την γλωσσική ασυνέχεια και την λεξιπενία των νεοελλήλων, γράφονας της περίφημη στήλη «Λεξή-δονος» στα «Νέα». Τέλος υπήρξε ένα ακαταδάμαστο δημοσιογραφικό πνεύμα αναδεικνύοντας τις στρεβλώσεις και τις δυσπλασίες της ελληνικής οικονομίας, γράφοντας την περίφημη ομώνυμη στήλη του στην «Ναυτεμπορική» με το ονομά του αναγραμματισμένο ήτοι «Κανέλλος Αθανασόπουλος». Για να μην παραλείψουμε τον «Εύβουλο» στο «Βήμα», που έγραφε απαράμιλλες σε πνευματική οξύνοια και αισθητικό κάλλος επιφυλλίδες και κριτικά πολιτικά σημειώματα, για την πολιτική μας κακοδαιμονία, αλλά και τόσες άλλες στήλες, που θα χρειάζονταν πελώριος χώρος για να τις μνημονεύσουμε. Ηταν αναμφισβήτητα αυτός ο απαράμιλλος Ηλείος ιεροφάντης των γραμμάτων και της πολιτικής, απο τις πιο πολύμοχθες πνευματικά και πολιτισμικά φυσιογνωμίες που ανέδειξε η σύγχρονη ελληνική δημοσιογραφία, αλλά και η ελληνική γραμματολογία ευρύτερα. Να σημειώσουμε ότι σε άλλο σημείο απο το πορτραίτο της έκθεσης, υπήρχαν τα γυαλιά, η πέννα και ένα χειρόγραφο για την οικονομική σκέψη στην Αρχαία Αθήνα, του Ηλείου πνευματικού τιτάνα.

Παρούσες στην τιμητική εκδήλωση της εκατοενταετηρίδας και κατασυγκινημένες, η σύζυγος του αείμνηστου Νάσου Κανελλόπουλου κ-α Χρυσή Κανελλοπούλου, οι κόρες του Κρινιώ, Νέδα και Λίσσυ-Βασιλική, οι εγγονές του, αλλά και πολλοί άλλοι φίλοι του Νάσου όπως ο γράφων, που επισκέφθηκαν την έκθεση για να τιμήσουν την αγαθή του μνήμη. Συγκινητικές ήταν ακόμα οι στιγμές όταν η αξιαγάπητη κόρη του Νάσου και τ. βουλευτής Ηλείας Κρινιώ Κανελλοπούλου, δέχθηκε τα συγχαρητήρια του πρωθυπουργού κ. Α.Σαμαρά, της Ντόρας Μπακογιάννη, του Βαγγέλη Αντώναρου, του Θοδωρή Ρουσόπουλου και πλήθος άλλων φίλων απο την πολιτική και τον πολιτισμό, που είχαν διασταυρώσει την πορεία τους, με τον  αξέχαστο δάσκαλο Νάσο Κανελλόπουλο. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που σκεπάζει τον αδαμάντινο αυτό Έλληνα και Ηλείο, που σημάδεψε ανεξάλειπτα με τα ιδεοφόρα πολιτισμικά και πολιτικά βήματά του, την σύγχρονη πολιτική, δημοσιογραφική και ακαδημαϊκή μας εκπόρευση.

*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π.
www.panosavramopoulos.blogspot.gr

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »