Ο αξεπέραστος αστυνομικός του ελληνικού κινηματογράφου
Θανάσης Τζενεράλη
Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Έχοντας στην υποκριτική του φαρέτρα το αστείρευτο κωμικό του τάλαντο, διήνυσε μία πλατιά και επιτυχημένη πορεία τόσο στο θέατρο όσο και στον κινηματογράφο, ο μεγάλος κωμικός Θανάσης Τζενεράλης. Υποδύθηκε ρόλους με ξεχωριστή ηθική ένταση και τους έδωσε δημιουργική πνοή και υπόσταση, με το έξοχο ταλέντο του και με τη μοναδική σκηνική του παρουσία. Από τους από τους χαρακτηριστικούς ρόλους τους οποίους ο Θανάσης Τζενεράλης υποδύετο, ήταν του αστυνομικού και του στρατιωτικού, με το ρόλο του αστού κυρίου ακόμα, να τον συνοδεύει σε πολλές κινηματογραφικές και θεατρικές παραστάσεις. Θα μείνουν ανεξίτηλες στη μνήμη μας οι ταινίες «Μανταλένα», «Κάλπικη Λίρα», «Ο Ηλίας του 16-ου», «Δεσποινίς ετών 39», «Ένας ήρωας με παντούφλες» και πολλές άλλες. Ο Θανάσης Τζενεράλης είδε το φως της ζωής το 1910 και μετά τις βασικές εγκύκλιες γυμνασιακές του σπουδές, ακολούθησε σπουδές υποκριτικής στη δραματική σχολή του ωδείου Αθηνών.
Προικισμένος όμως παράλληλα, με το σπάνιο κωμικό του κύτταρο και με έξοχη φωνή, αρχικά θα σταδιοδρομήσει ως μέλος της Λυρικής Σκηνής, εξακτινώνοντας το καλλιτεχνικό του κύρος, με τις σπουδαίες του επιδόσεις ως βαρύτονος του μελοδράματος. Υποδύθηκε έτσι αρκετούς καρατερίστικους ρόλους οπερέτας και γνώρισε την καθολική αποδοχή από τους φίλους του μουσικού θεάτρου. Σύντομα όμως και με το φωτοστέφανο του αστού κυρίου στους υποκριτικούς του ρόλους, θα περάσει στο κλασικό θέατρο, για να σημειώσει τη σπουδαία και πολυδιάστατη καλλιτεχνική του πορεία. Βασικό εφαλτήριο στη θεατρική σταδιοδρομία του Θανάση Τζενεράλη, θα αποτελέσει το κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο οποίο αποτέλεσε ιδρυτικό στέλεχος και υψηλού κύρους συντελεστή, κατά την εικοσαετία 1961 -1981. Μάλιστα για να σταδιοδρομήσει στο κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδος, ο Θανάσης Τζενεράλης, δεν θα διστάσει να αφήσει και την οικογένειά του στην Αθήνα, για να καταφύγει στη Θεσσαλονίκη.
Οι εξαιρετικές θεατρικές του επιδόσεις στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), θα διευρύνουν το υποκριτικό του κύρος και την αναγνώριση σε όλο το φάσμα του θεατρικού μας πεδίου. Ενώ το πάθος και η ανεκλάλητη αγάπη του για το θέατρο, τον συνόδευαν σε κάθε έκφανση της ζωής του. Και έτσι κι όταν ακόμα υπέστη ένα σοβαρό ατύχημα πάνω στη σκηνή, δεν δίστασε για 8 θεατρικούς μήνες ,να συνεχίζει αγόγγυστα, τις πρόβες του, για την ολοκλήρωση της παράστασης. Ενδεικτικό ακόμα στοιχείο της προσήλωσής του Θάνου Τζενέράλη, στο λειτούργημά του ηθοποιού, ήταν η επιμελημένη παρουσία στο θέατρο από τις πρώτες πρωινές ώρες μέχρι αργά το βράδυ, όπου στην κυριολεξία τα έδινε όλα. Ο ίδιος επιμελείτο τα κουστούμια και το μακιγιάζ του, έχοντας ξεχωριστή αδυναμία για τις στολές του αστυνομικού και του στρατιωτικού. Μάλιστα στις πιο χαριτωμένες συνήθειες του, ήταν με το πέρας της θεατρικής παράστασης, να κυκλοφορεί έξω στη Θεσσαλονίκη με τη στολή του στρατηγού και να τον χαιρετούν πειθαρχημένα, οι έκθαμβοι φαντάροι. Από τις σπου-δαίες Θεατρικές συμμετοχές του Θανάση Τζενεράλη, είναι αναντίλεκτα οι παραστάσεις, «Ρομανσερο» το 1959, «Οιδίπους Τύραννος» του 1960, «Ο αρχοντοχωριάτης» (1962), «Ιφιγένεια εν αυλίδι» (1964), «Μαρία Στιούαρτ» το 1964, «Στέλλα Βιολάντη» (1965), «Κοριολανός» (1973), «Ο ποπολάρος» 1975 κ.α.
Αλλά ανεξίτηλο υπήρξε το αποτύπωμά του Θάνου Τζενεράλη και στη μεγάλη οθόνη, όπου και μας κατέλειπε ερμηνείες, με πολύ υψηλό κύρος. Καθοριστικής σημασίας σε αυτό το πεδίο, θα αποτελέσει η συνεργασία του Θανάση Τζενεράλη, με τον γίγαντα της κωμικής μας τέχνης Βασίλη Λογοθετίδη. Θα συνεργαστούν για 10 συναπτά έτη και μέσα από αυτή τη συνεργασία, θα προκύψουν κινηματογραφικές ερμηνείες μοναδικές, στο φάσμα της κωμωδίας. Πρόβα τζενεράλε στη μεγάλη μας οθόνη, ο Θανάσης Τζενεράλης θα κάνει το 1949, στην ταινία «Τελευταία αποστολή» του Τσιφόρου, οπότε οι συνετοί τρόποι και η καθηλωτική φωνή του, θα του προσδώσουν κατά μοναδικό τρόπο, τον χαρακτήρα του αστού κυρίου. Θα επακολουθήσουν συγκλονιστικές ερμηνείες για το μεγάλο μας κωμικό στις ταινίες «Έλα στο θείο» (1950) πλάι στους κορυφαίους Νίκο Σταυρίδη και Μίμη Φωτόπουλο, αλλά και «Ο μεθύστακας» την ίδια χρονιά με τον απαράμιλλο Ορέστη Μακρή. Σπουδαίες επίσης οι κωμικές συμμετοχές του Θανάση Τζενεράλη, πλάι στον
Βασίλη Λογοθετίδη, στις μεγάλες μας ταινίες «Σάντα Τσικίτα», «Δεσποινίς ετών 39», «Ένας ήρωας με παντούφλες», αλλά και ο «Ηλίας του 16-ου. Χωρίς να παραλείψουμε και τις εμπνευσμένες κωμικές του συμμετοχές, στην «Αγνή του λιμανιού» 1952, «Το σωφεράκι» (1953), «Μία ζωή την έχουμε» (1958), «Η άγνωστος» (1956) κ.α. Και ήταν πραγματικά απόλαυση για τους λάτρεις του κωμικού μας κινηματογράφου, να βλέπουν τον αυστηρό διοικητή του Κώστα Χατζηχρήστου, να μεταλλάσσεται στον αμήχανο πατέρα της Σμαρούλας Γιούλη στην ταινία «Φτωχαδάκια», όπου εκαλείτο να διαλέξει μεταξύ δύο απίστευτων γαμπρών, του Νίκου Σταυρίδη και του Μίμη Φωτόπουλου, για την όμορφη κόρη του Σμαρούλα Γιούλη. Τη δεκαετία του ΄70 ο Θανάσης Τζενεράλης θα έχει μία μόνο κινηματογραφική συμμετοχή το 1975, στο φιλμ του Κανελλόπουλου «Το χρονικό μιας Κυριακής. Και στις αρχές της δεκαετίας του ΄80 απομακρύνθηκε οριστικά και αμετάκλητα από από τα κινηματογραφικά στούντιο, αλλά και από τη δημόσια ζωή.
Σε ότι αφορά την κοινωνική του ζωή, ο Θανάσης Τζενεράλης ήταν παντρεμένος και είχε αποκτήσει μία κόρη, μένοντας διακριτικά και μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας μαζί τους, στο σπίτι τους στη Βουλιαγμένη. Ο Θανάσης Τζενεράλης υπήρξε πρότυπο επαγγελμα-τισμού, ευγενούς κοινωνικού ήθους, αλλά και ενός μοναδικά χαρισματικού κωμικού ταλέντου. Στις 5 Μαρτίου του 1989, εκδήμησε από την τη ζωή, σκορπώντας άφατη θλίψη τόσο στον καλλιτεχνικό κόσμο, όσο και στους φίλους του κωμικού μας ασπρόμαυρου κινηματογράφου, που τόσο τον είχαν λατρέψει.
Φιλμογραφία
1950 Έλα στο θείο, Ο μεθύστακας
1952 Ο γρουσούζης, Το στραβόξυλο, Η Αγνή του λιμανιού
1953 Το σωφεράκι, Σάντα Τσικίτα, Οι ουρανοί είναι δικοί μας
1954 Οι Παπατζήδες, Δεσποινίς ετών 39
1955 Η κάλπικη λίρα, Γλέντι, λεφτά κι αγάπη
1956 Η άγνωστος, Η θυσία της μάνας, 1957 Της νύχτας τα καμώματα, Η μοίρα γράφει την ιστορία
1958 Ο λεφτάς, Μια ζωή την έχουμε, Μια λατέρνα, μια ζωή, Ένας ήρως με παντούφλες
1959 Ο Ηλίας του 16ου
1960 Μανταλένα
1961 Φτωχαδάκια και λεφτάδες
1975 Το χρονικό μιας Κυριακής
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι Α΄ Αναπληρωματικός Δημοτικός Σύμβουλος Αθηναίων
www.panosavramopoulos.blogspot.gr