Ο αξεπέραστος γόης μας
Κώστας Κακκαβάς !
Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Έχοντας ένα εξαιρετικό αθλητικό σώμα, ατελείωτη γλυκύτατα και ομορφιά, την ηθική παιδεία μιας μεγαλοαστικής οικογένειας της μεταπολεμικής Αθήνας, αλλά και τη στέρεα αρματωσιάε νός καλοχτισμένου δραματικού υποβάθρου, ο Κώστας Κακκαβάς αναγορεύτηκε στους κορυφαίους πρωταγωνιστές μας τις δεκαετίας του ΄60 και κατέχει περίοπτη θέση στο πάνθεον των μεγάλων μας ελλήνων ηθοποιών. Αναμφίβολα στην πολύ καλή εξωτερική εμφάνιση του Κώστα Κακκαβά, που τον συνέδραμε στα μεθύστερα καλλιτεχνικά του βήματα, ρόλο διαδραμάτισε η ενασχόληση του με τον πρωταθλητισμό στο πεδίο της άρσης βαρών, που του χάρισε ένα πανέμορφο δυνατό και ακμαίο σώμα. Με αυτές τις αρετές λοιπόν αλλά και με την ακατάβλητη δίψα του για την τέχνη και το θέατρο, ο Κώστας Κακκαβάς ξεκίνησε τη μακρά και επιτυχημένη του πορεία στην έβδομη τέχνη και το θέατρο. Για την επίζηλη φυσική του ομορφιά μάλιστα, προξενούσε σε κάθε του εμφάνιση ρίγη ενθουσιασμού, αλλά και υστερία στα κοριτσόπουλα της Αθήνας του ΄60 και έτσι αναγορεύτηκε μαζί με τον Ανδρέα Μπάρκουλη, στους κορυφαίους ζεν πρεμιέ της μεταπολεμικής κινηματογραφικής μας σκηνής. Μας χάρισε έξοχες ερμηνείες ο Κώστας Κακαβάς, διάστι-κτες από
ηθική ένταση, το πηγαίο λυρικό του κύτταρο, αλλά και αυτή την ορμέμφυτη φυσική του ευγένεια, που τον χαρακτήριζε σε όλο το διάβα της ζωής του. Αλησμόνητες για την ηθική τους ενάργεια και το υψηλό δραματικό τους ύφος, θα μείνουν οι ερμηνείες του, στις μεγάλες ταινίες της δεκαετίας του 60, όπως : «Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη (1955), «Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας» (1955), μαζί με τους κορυφαίους ηθοποιούς Αλέκα Κατσέλη και Γιώργο φούντα σε σκηνοθεσία Ντίνου Δημοπούλου, η οποία συνιστά και τη μοναδική του συνεργασία με την finos films, «Το τρελοκόριτσο» (1958), συμπρωτα-γωνιστώντας με τους κορυφαί-ους Τζένη Καρέζη, Λάμπρο Κωνσταντάρα και Ανδρέα Μπάρκουλη, σε σκηνοθεσία Ντίμη Δαδή-ρα, «Η Λίζα το΄ σκασε» (1959), συμπρωταγωνι-στώντας με τους επίσης σπουδαίους μας ηθοποιούς Ξένια Καλογεροπούλου και Κώστα Χατζηχρήστο, σε σκηνοθεσία Σωκράτη Καψάσκη, αλλά και σε πολλές άλλες κορυφαίες δραματικές και κωμικές μας ταινίες, της χρυσής εποχής του ασπρόμαυρου ελληνικού κινηματογράφου. Ερμηνείες και δραματικοί ρόλοι, που ανέδειξαν το κορυφαίο υποκριτικό τάλαντο του Κώστα Κακαβά και τον κατέστησαν μία σπουδαία περσόνα του Star System, της δεκαετίας του ΄60. Για αυτό και λατρεύτηκε ιδίως απο τις νέες κοπέλες των δεκαετιών εκείνων ως καλλιτεχνικό ίνδαλμα, αλλά και ως ένας αξεπέραστος έλληνας γόης.
Ο Κώστας Κακαβάς είδε το φως της ζωής στην Αθήνα τον Ιανουάριο του 1936, σε μία αστική οικογένεια της μεταπολεμικής Αθήνας, στην οποία βάρυνε το ηθικό κύρος και η κοινωνική αίγλη του πατέρα κρατικού Ιατρού. Με την αποπεράτωση των γυμνασιακών του σπουδών έμπλεος από την αγάπη για το θέατρο και την τέχνη, ο Κώστας Κακκαβάς φοίτησε στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου και έλαβε άδεια ηθοποιού ως εξαιρετικό ταλέντο. Ξεκίνησε έτσι τη μακρά και πολύπλαγκτη καλλιτεχνική πορεία του, στο παλκοσέ-νικο και τη μεγάλη μας οθόνη. Υπήρξε υπερπαραγωγικός στη δραματική παρουσία του και μας χάρισε μοναδικές ερμηνείες σε ΄80 σπουδαίες ταινίες, που συνιστούν ηθικό κεφάλαιο και ατίμητο κομμάτι, του καλού ασπρόμαυρου ελληνικού σινεμά. Πρόβα generale στον κινηματογράφο, ο Κώστας Κακκαβάς θα κάνει με τη σπουδαία ταινία μας «Στέλλα» του Μιχάλη κακογιάννη στα 1955, όπου υποδύεται το ρόλο του Αντώνη. Και με την παταγώδη επιτυχία που θα σημειώσει η ταινία, διεκδικώντας και το χρυσό φοίνικα στο φεστιβάλ των Καννών, θα του ανοίξει το δρόμο για τη μετέπειτα μεγαλουργό καλλιτεχνική του πορεία. Μάλιστα στη «Στέλλα» θα παίξει με το ψευδώνυμο Κώστας Καράλης, που θα εμπνευστεί η μεγάλη μας ηθοποιός Μελίνα Μερκούρη. Ακολούθησε μετά η μοναδική συνεργασία του με την «Φίνος Φίλμς», στην έξοχη ταινία φουστανέλας «Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας» το 1955, για να επακολουθήσει η μακρά αλυσίδα των κινηματογραφικών επιτυχιών του Κώστα Κακκαβά.
Τη δεκαετία του ΄70 ο Κώστας Κακαβάς αποσύρθηκε από τα κινηματογραφικά πλατό, για να επανακάμψει το 1996 με την ταινία του Νίκου Ζερβού «Ο Βαρώνος». Ακολούθησαν δύο ακόμα κινηματογραφικές συμμετοχές του μεγάλου μας ζεν πρεμιέ, στις ταινίες «Συμφωνία χαρακτήρων» το 1998, σε σκηνοθεσία της Λουκίας Ρικάκη και στην «Στη σκιά του Λέμμυ Κώσιον» το 2002, επίσης του Νίκου Ζερβού. Τέλος ο μεγάλος πρωταγωνιστής, συμπρω-ταγωνίστησε στο μονόπρακτο «Η αγγελία» του Γιώργου Σκούρτη το 2006, στη σειρά της ΕΡΤ «Ελληνικά μονόπρακτα». Ατελείωτη φυσική ομορφιά, στερεά δραματική παιδεία και υψηλό λυρικό κύτταρο, είναι τα στοιχεία με τα οποία πορεύτηκε στην μακρά, πολύπλαγκτη και επιτυχημένη καλλιτεχνική του πορεία, ο σπουδαίος μας γόης Κώστας Κακαβάς. Για αυτό τον αγαπούμε πολύ !
Φιλμογραφία
Στέλλα (1955)
Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας (1955)
Της τύχης τα γραμμένα (1957)
Το τρελοκόριτσο (1958)
Αμαρυλλίς (το κορίτσι της αγάπης) (1959)
Γαμήλιες περιπέτειες (1959)
Η Λίζα το 'σκασε (1959)
Κρυστάλλω (1959)
Λαός και Κολωνάκι (1959)
Η σταχτοπούτα (1960)
Αμαρτωλά Νειάτα (1960)
Κρουαζιέρα στη Ρόδο (1960)
Πλούσιοι χωρίς λεφτά (1960)
Η κατάρα της μάνας / Η υπόσχεση (1961)
Μυρτιά (1961)
Στέγνωσαν τα δάκρυά μας (1961)
Αναστασά (1962)
Η μεγάλη θυσία (1962)
Ο ταξιτζής (1962)
Του Κουτρούλη ο γάμος (1962)
Αγάπησα και πόνεσα (1963)
Είναι σκληρός ο χωρισμός (1963)
Ζητείται τίμιος (1963)
Ο δρόμος με τα κόκκινα φώτα (1963)
Κάθε καημός και δάκρυ (1964)
Άγγελοι χωρίς φτερά (1965)
Περιφρόνα με γλυκιά μου (1965)
Έχω δικαίωμα να σ’ αγαπώ (1966)
Λουίζα (1966)
Νυμφίος ανύμφευτος (1967)
Ένας κλέφτης... με φιλότιμο (1968)
Μενούσης ο λεβέντης της Ηπείρου (1969)
Ο βαρώνος (1996)
Συμφωνία χαρακτήρων (1998)
Στη σκιά του Λέμμυ Κώσιον (2002)
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι Α΄ Αναπληρωματικός Δημοτικός Σύμβουλος Αθηναίων
www.panosavramopoulos.blogspot.gr