Η απαράμιλλη ερμηνεύτρια του ελαφρολαϊκού και των επιθεωρήσεων Καίτη Μπελίντα !

 Η απαράμιλλη ερμηνεύτρια του ελαφρολαϊκού και των επιθεωρήσεων
Καίτη Μπελίντα !

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος


Αποτέλεσε τη μεγάλη ντίβα του ελαφρολαϊκού τραγουδιού και των επιθεωρήσεων τη δεκαετία του  ΄50 και του ΄60 η Καίτη Μπελίντα και κατέλειπε με την ακαταγώνιστη εκφραστικότητά της, ένα μοναδικό  ερμηνευτικό έργο στο τραγούδι, που δικαίως την κατατάσσει στις μεγάλες καλλιτέχνιδες της μεταπολεμικής μας περιόδου. Ενώ στα μεγάλα της επιτεύγματα προβάλλει η κατάκτηση της πρώτης θέσης στο Φεστιβάλ τραγουδιού Θεσσαλονίκης το 1962, με το τραγούδι του μεγάλου μας συνθέτη Κώστα Γιαννίδη «Αλυσίδες». Η Καίτη Μπελίντα διασταύρωσε τα καλλιτεχνικά της βήματα στη μακρά της σταδιοδρομία, με την κορυφαία μας ηθοποιό και τραγουδίστρια Ρένα Βλαχοπούλου, με την οποία μια περίοδο αποτελούσαν αχτύπητο καλλιτεχνικό δίδυμο, ακόμα με τις Ρένα Ντόρ, Μάγια Μελάγια, Σπεράντζα Βρανά, τον σπουδαίο μας τραγουδιστή Γιάννη Βογιατζή και πολλούς άλλους. Ενώ ευτύχησε να της γράψει μουσική ο αξεπέραστος Μάνος

Χατζηδάκης, για τα τραγούδια : «Ο ταχυδρόμος πέθανε» και «Μαντολίνο» και να τραγουδήσει λίγο πριν πεθάνει  με τον ανερχόμενο τότε σπουδαίο μας τραγουδιστή Γιάννη Πάριο, τη  μεγάλη της επιτυχία «Το μονοπάτι». Σημειώνοντας και το σύντομο, αλλά συνάμα πολύ μεστό πέρασμά της από μερικές ελληνικές ταινίες, όπου και κεί αποτύπωσε αδρά, το πολυτάλαντο καλλιτεχνικό της αποτύπωμα. Και ειδικότερα στις : «Η φτώχεια θέλει καλοπέραση». «Το κορίτσι της γειτονιάς». «Ο Τζίτζικας κι ο μέρμηγκας», που καταδεικνύουν ένα πολυμερές ταλέντο». 


Η σπουδαία μας ερμηνεύτρια είδε το φως της ζωής  την 1-η Μαρτίου 1923 στο Βόλο και το φυσικό της όνομα ήταν Καίτη Πολιτοπούλου. Δεν ξεκίνησε με στόχο το τραγούδι, αλλά προέκυψε από ένα συγκυριακό γεγονός ! Είχε παντρευτεί τον  μεγάλο μαέστρο  Γιάννη Βέλλα και συχνά – πυκνά στο σπίτι της πήγαιναν εξαιρετικοί καλλιτέχνες για να κάνουν πρόβα. Σε μια τέτοια επίσκεψη ο κορυφαίος μας συνθέτης  Τώνης Μαρούδας άκουσε την Μπελίντα να σιγοτραγουδά στην κουζίνα και ενθουσιάστηκε. Και μετά από επίπονη προσπάθεια έπεισε τον σύζυγο της, να την αφήσει να βγεί στο τραγούδι.  Ο πρώτος της δίσκος είναι με τον Τώνη Μαρούδα που τον συνοδεύει  ως δεύτερη φωνή στο τραγούδι «Ήταν όνειρο η αγάπη μας» και εμφανίζεται στο δίσκο με το όνομα «Καίτη Βέλλα». 

Θα επακολουθήσει ο χωρισμός της με το συνθέτη Γιάννη Βέλλα, όπου και αλλάζει πλέον το όνομά της σε Καίτη Μπελίντα, για να μείνει τελικά το ιστορικό «Μπελίντα» !

Πρόβα τζενεράλε live στο αθηναϊκό κοινό η Μπελίντα, θα κάνει το καλοκαίρι του 1951 στις επιθεωρήσεις του «Ακροπόλ» «Γαλανός ουρανός» και «Σκάνδαλα γυναικών». Καθώς στο θίασο την εισάγει  ο γνωστός τραγουδιστής του ελαφρολαϊκού Κώστας Μανιατάκης, με τον οποίο η Μπελίντα εκείνη την περίοδο διατηρούσε δεσμό. Σύντο-μα όμως χωρίζει από τον Μανιατάκη και δημιουργεί δεσμό με τον επιχειρηματία του  «Ακροπόλ», Βασίλη Μπουρνέλλη, που αναντίλεκτα συμβάλλει ζωτικά, στην εξακτίνωση της καριέρας της. Ο Μπουρνέλης μάλιστα την προέτασσε σε κάθε παράσταση του «Ακροπόλ», ακόμα και μπροστά από τα πελώρια ονόματα ενός Ορέστη Μακρή, ενός Αυλωνίτη και άλλων αστέρων !

Η  Μπελίντα δεν είχε την έκταση της φωνής της μεγάλης Ρένας Βλαχοπούλου, είχε ωστόσο ακατα-πόνητη εργατικότητα και μια σπάνια εκφραστικό-τητα,

που της επέτρεπαν να βιώνει με μοναδικό εσωτερικό κραδασμό  τα αισθήματα του κάθε τραγουδιού και να εξωτερικεύει την τρυφερότητα και τον πόνο τους  στη  σκηνή, εξεγείροντας ηθικά τους ακροατές της. Και σύντομα αναγορεύτηκε σε αστέρι πρώτου μεγέθους. Τρα-γούδησε έτσι κομμάτια που έγραψαν χρυσή ιστορία στο ελαφρολαϊκό τραγούδι τα περισσότερα σε μουσική Γιώργου Μουζάκη. ‘Οπως τα : «Το μονο-πάτι» το σπουδαίο αρχοντορεμπέτικο σε στίχους των Αλέκου Σακελλάριου και Γιώργου Γιαννακόπουλου, «Μαρία», που ο Μουζάκης είχε γράψει τιμητικά για τη μητέρα του. Ακόμα τα : «Για σένα χτυπά μια καρδιά»  σε στίχους της «τριάδας»  Ασημακόπουλου, Βασίλη Σπυρόπουλου, Πάνου Παπαδούκα, «Γλυκιά μαντόνα»  σε στίχους Ναπολέοντα Ελευθερίου – Κώστα Νικολαΐδη, «Με σένα αρχίζει η ζωή»  σε στίχους επίσης της «τριάδας»,  «Απονιά θα πεί γυναίκα» σε μουσική του κορυ-φαίου Μιχάλη Σουγιούλ και στίχους της τριάδας, «Σου έχω τόση αδυναμία» σε στίχους και πάλι της τριάδας και μουσική  Ζάκ Ιακωβίδη και Γιάννη Βέλλα, «Αχ Αθήνα μου»,  σε στίχους Αλέκου Σακελλάριου - Χρ. Γιαννακοπουλου, «Κόσμος πάει και έρχεται» σε στίχους Κώστα Πρετεντέρη – Γιώργου Θίσβιου – Ασημάκη Γιαλαμά και μουσική Μενέλαου Θεοφανίδη. Ακόμα σε δεύτε-ρη εκτέλεση το τραγούδι που καθιέρωσε την μεγάλη Ρένα Βλαχοπούλου, «Κάνε μου τέτοια» σε μουσική Μενέλαου Θεοφανίδη-Γιώργου Γιαννακόπουλου, Μίμη Τραϊφόρου.

Σημαντικό κομμάτι της εκτυφλωτικής επιτυχίας της Μπελίντας, εκπορεύτηκε μέσα από την συνεργασία της με την Ρένα Βλαχοπούλου. Πρώτη τους συνεργασία το καλοκαίρι του 1952 στην επιθεώρηση του «Ακροπόλ», «Η βασίλισσα της νύχτας». Επίσης τη περίοδο 1956-57 στο θέατρο «Ακροπόλ» στις επιθεωρήσεις «Σιγά και με το μαλακό» και «Αλήθειες και ψευτιές». Και θα συνεχίσουν απρόσκοπτα τις κοινές εμφανίσεις τους και σε πολλές άλλες επιθεωρησιακές επιτυχίες. Μάλιστα στο τέλος της δεκαετίας του ΄60 θα βρεθούν στο επιτυχημένο τότε μαγαζί «Παλιά Αθήνα», για να ξαναεμφανιστούν το καλοκαίρι του 1963, στην «Σπηλιά του Παρασκευά» με τον μεγάλο Τώνη Μαρούδα. Όμως αρχίζει να δύει το ελαφρύ τραγούδι τη δεκαετία του ΄70, με την ανάδυση των μεγάλων μας λαϊκών τραγουδιστών Διονυσίου, Πουλόπουλου, Πάριου κ.α. και μαζί του φθίνει και το άστρο της Μπελί-ντας. Το 1978 και έχοντας ήδη αποτραβηχτεί από το πάλκο, προσβάλλεται από  καρκίνο και τον Σεπτέμβριο εισάγεται κατάκοιτη σε νοσοκομείο. Μια εβδομάδα αργότερα και αφού ευτυχήσει να ακούσει στο κρεβάτι του νοσοκομείου από τηλεφώνου, τη βράβευση της τιμητικά ως πρώτης νικήτριας του θεσμού,  στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης της 21-ης Σεπτεμβρίου 1978, αφήνει ευτυχισμένη την τελευταία της πνοή. Υπήρξε μια από τις κορυφαίες του ελαφρολαϊκού μας τραγουδιού η Καίτη Μπελίντα και θα την θυμόμαστε πάντα με σεβασμό και αγάπη !

*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π., Αν. Γραμματέας Πολιτισμού ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ
www.panosavramopoulos.blogspot.gr

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »