Το αυτοκίνητο, ο Καραγάτσης και το κουτσομπολιό, μαγεύουν την μεταπολεμική Αθήνα !

Το αυτοκίνητο, ο Καραγάτσης και το κουτσομπολιό,
μαγεύουν την μεταπολεμική Αθήνα !

Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος

Και ενώ η ηχορύπανση, η τοκογλυφία, αλλά και η προσδοκία του ελληνικού νομπέλ, δονούν τις καρδιές των Αθηναίων, έχουμε και μια ευχάριστη νότα στο κοινωνικό πεδίο, που ανατείνει τους κατοίκους της πρωτεύουσας και καλλιεργεί την πλησμονή ενός καλύτερου βιοτικού επιπέδου ζωής. Είναι η ολοένα και πιο συχνή εμφάνιση και χρήση του αυτοκινήτου στους αθηναϊκούς δρόμους. Το αυτοκίνητο αρχίζει να εισβάλλει στην ζωή των Αθηναίων και να δίνει τον τόνο του επιχειρούμενου αστικού εκσυγχρονισμού, στο αττικό πεδίο. Αρκετά μάλιστα από τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν είναι πρώην εγκαταλειμμένα λάφυρα από τους Άγγλους η από τους Γερμανούς, κατά την υποχώρησή τους, τα οποία έχουν επισκευαστεί και μετασκευαστεί, αποτελώντας πια νοικοκυρεμένα και γουστόζικα επιβατικά αυτοκίνητα. Την εμφάνισή τους όμως κάνουν στους αθηναϊκούς δρόμους και ορισμένα πολυτελή μεγάλα και επιβλητικά αμερικάνικα αυτοκίνητα. Μάλιστα ένεκα του μεγάλου μεγέθους τους δυσχεραίνονται στην κυκλοφορία τους, στους στενούς δρόμους της εποχής εκείνης και προξενούν ατυχήματα στους πεζούς, που άναρχα δεν κυκλοφορούν στα πεζοδρόμια, αλλά στους δρόμους. Τα αυτοκίνητα αυτά αγοράζονται από την Αμερική και βεβαίως τα αγοράζει η κοινωνική αριστοκρατία των Αθηνών.

Η διαρκής αύξηση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και η προοπτική ακόμα διεύρυνσης της αγοράς τους, προξενεί αναπότρεπτα την ανάγκη δημιουργίας σχολών εκμάθησης οδήγησης. Φυτρώνουν έτσι στην Αθήνα, πολλές σχολές οδήγησης, κάποιες εκ των οποίων αναπροσαρμόζονται ως «Ανώτατες». Μια τέτοια είναι η σχολή του Γ.Δ. Ξένου επι της οδού Φειδίου 16. Αλλά ας περάσουμε στην κοσμική Αθήνα, που δονείται στον γάμο του Αντιπλοιάρχου του Βασιλικού Ναυτικού Κωνσταντίνου Τσάτσου, μετά της Δ/δος Χάιδως Β. Δεμερτζή. Κατά την τέλεση του μυστηρίου έξω από την εκκλησία, οι συνάδελφοι αξιωματικοί του γαμπρού διασταυρώνουν τα ξίφη τους, σχηματίζοντας την αψίδα. Το δυναμικό παρόν δίνουν και οι κυρίες της αριστοκρατίας, που εντυπωσιάζουν με τις αστραφτερές και καλοραμμένες τουαλέτες τους. Κοντά όμως στα γεγονότα που χαρακτηρίζουν την αθηναϊκή κοινωνία, τους γάμους, την διέλευση του αυτοκινήτου και την καλοκαιρινή διασκέδαση, έρχονται και τα παγκόσμια γεγονότα, που δίνουν τον τόνο τους. Τον γύρο του κόσμου κάνει η πληροφορία για την δεύτερη ρίψη ατομικής βόμβας και πάλι στην λιμνοθάλασσα του Μπικίνι. Πάραυτα θές η μακρινή απόσταση, θές η ελλειπή ενημέρωση για τον ατομικό όλεθρο, δεν θορυβεί τους Αθηναίους στον βαθμό που θα άρμοζε, αφού δεν υποψιάζονται τον κίνδυνο που διατρέχει η ανθρωπότητα. Οι εφημερίδες αναφέρονταν αναλυτικά στο γεγονός της υποβρύχιας τώρα έκρηξης και της εκτόξευσης στήλης ύψους 320 μέτρων, ωστόσο κανείς από τους Αθηναίους, δεν διανοείται ότι στο Μπικίνι, απειλείται η παγκόσμια ειρήνη και επιβίωση του ανθρώπινου γένους. Χαρακτηριστικά στην πόλη πολλοί αντιπαρέρχοντο το γεγονός, λέγοντας «καλά, καλά δεν χορτάσαμε ψωμάκι και μας τσαμπουνάτε για βόμβες» !!!

Αλλά αδιάφορες για τους Αθηναίους είναι και οι εξελίξεις στην εξωτερική πολιτική της χώρας. Ο Αρχιστράτηγος Αλέξανδρος Παπάγος, από τους εδραιωτές της νίκης του μεγάλου πολέμου, πραγματώνει μεγάλο ταξίδι στην Αμερική, προκειμένου να  συναντήσει παράγοντες της αμερικάνικης πολιτικής και να προωθήσει τα συμφέροντα της Ελλάδος. Μάλιστα ο αθηναϊκός τύπος παραθέτει πλήθος από φωτογραφίες του Παπάγου με πολιτικούς., αλλά κανείς από τους Αθηναίους δεν ενδιαφέρεται ! Τους έχει απορροφήσει όλους το φαί και η διασκέδαση, που ωστόσο είχαν στερηθεί στα οδυνηρά χρόνια της κατοχής. Σε αντιδιαστολή με αυτά τα γεγονότα, οι Αθηναίοι διψούν για κουτσομπολιό. Έτσι διαβάζουν με αδηφαγία πιπεράτα κοινωνικά σχόλια στον τύπο για παράγοντες του δημοσίου βίου. Τούτη την περίοδο ο μαγικός Μίτια Καραγάτσης δημοσιεύει έναν κύκλο από πορτρέτα ελλήνων πολιτικών, αναδεικνύοντας και αθέατες πτυχές της προσωπικής τους ζωής, πέρα από την πολιτική τους δραστηριοποίηση.

Σε αυτό το πλαίσιο «ανέκρινε» τον λαμπρό Παναγιώτη Κανελλόπουλο, τον Στυλιανό Γονατά κ.α. Όμως ο κόσμος εστίασε στην συνέντευξη, με τον παλιό πολιτικό Ευστράτιο Κουλουμβάκη. Τον ανίχνευσε για τα πολιτικά πράγματα της χώρας, πάραυτα το ενδιαφέρον εστιάστηκε στον τρόπο με τον οποίο ο Κουλουμβάκης παντρεύτηκε. Στο σχετικό ερώτημα που του απηύθυνε ο Καραγάτσης, ο Κουλουμβάκης αποκρίθηκε «Ήμουν φοιτητής όταν διερχόμενος κάποιον δρόμο, είδον δωδεκαετήν παιδίσκην εις το παράθυρον του οίκου της. Και έκτοτε διερχόμην καθημερινώς προ της οικίας της δια να την ιδώ, έως ότου την εζήτησαν εις γάμον και την ενημφεύθην. Σημειώσατε όμως αγαπητέ μου κύριε, ότι αν η παιδίσκη αυτή μου έρριπτε έστω και  εν βλέμμα, ότε διέβαινον πρό της οικίας της, δεν θα την ενημφευόμην ποτέ. Αυτός ήτο ο έρως του ιδικού μου καιρού. Σήμερον κάθονται ο γυναίκες εις το ξενοδοχείο «Κίνγκ Τζώρτζ», με το ένα πόδι επί του άλλου και επιδεικνύουν τους μηρούς των. Τούτο αποτελεί σήμερον πραγματικήν ….». Και κλείνοντας την συνέντευξη ο Καραγάτσης δίνει έναν ωραίο τόνο λεπταίσθητης ειρωνείας, γράφοντας «Αχ κύριε Κουλουμβάκη ! Αν γνωρίζατε τι τέρατα και σημεία γίνονται σήμερα στην Αθήνα, θα βλέπατε ότι οι φαινομηρίδες του Κίνγκ Τζώρτζ αποτελούν σταγόνα εν τω ωκεανώ» !!! Έτσι εκκινείτο το κοινωνικό εκκρεμές στην πρωτεύουσα, κείνο το θερμό καλοκαίρι του ΄46 !

*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι Α΄ Αναπληρωματικός Δημοτικός Σύμβουλος Αθηναίων
www.panosavramopoulos.blogspot.gr

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »