Περικλής Χριστοφορίδης

Περικλής Χριστοφορίδης

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος

«Έξω βρωμόπαιδα, έξω αλήτες», φωνάζει έξαλλος ο σπουδαίος μας ηθοποιός Περικλής Χριστοφορίδης, στην θρυλική ταινία «Ο κατήφορος» της «Φίνος Φίλμς», σαν μπαίνει στό σπίτι του και αντικρίζει μια ντουζίνα τέντυ-μπόυς με τις συμμαθήτριές τους, να χορεύουν εκσταστικά, να πίνουν βερμούτ και να παίζουν την «μπουκάλα», εκδηλώνοντας την σεξουαλική τους επανάσταση. Ο Κώστας Βουτσάς, η Ζωή Λάσκαρη, ο Νίκος Κούρκουλος και ο «γιός» του Βαγγέλης Βουλγαρίδης που πρωταγωνιστούν στην σκηνή, παγώνουν  !!! Ενώ εμείς σαν θεατές στην κυριολεξία ξεσπούμε στα γέλια, αλλά παράλληλα θαυμάζουμε την υποκριτική δεινότητα του μεγάλου μας ηθοποιού Περικλή Χριστοφορίδη, που και με την απλή και μόνο εμφάνισή του, έδινε κύρος στις ταινίες του ασπρόμαυρου κινηματογράφου μας και τις επένδυε αισθητικά. Και σε πολλές ακόμα άλλες ταινίες, ο Περικλής Χριστοφορίδης υποδύονταν αριστοτεχνικά, των συντηρητικών αρχών μικραστό και αποτύπωνε με απαράμιλλο τρόπο, την κουλτούρα και τις ανελαστικές δομές της συντηρητικής μεταπολεμικά ελληνικής κοινωνίας. Ο μεγάλος μας ηθοποιός που διακρίθηκε στο φάσμα της κωμωδίας και έδωσε έξοχες ερμηνείες, έφερε στην κοινωνική του ταυτότητα, την αριστοκρατικότητα και την μεγαλοπρέπεια των ανθρώπων της Ιωνίας. Είδε το φως της ζωής το 1907 στην Τραπεζούντα της Μικράς Ασίας και ευτύχησε να μεγαλώσει σε μια κατεξοχήν καλλιτεχνική οικογένεια, ανασαίνοντας στην κυριολεξία τον αέρα της τέχνης. Τόσο ο παππούς του, όσο και ο πατέρας του, αλλά και η αδελφή του, υπήρξαν διακεκριμένοι ηθοποιοί και δίπλα τους, απο νεαρή ηλικία προσανατολίστηκε στα μονοπάτια της τέχνης. Ήδη απο τα 17 του χρόνια θα διαβεί το κατώφλι του ηθοποιύ, ωστόσο πρόβα τζενεράλε θα κάνει το 1929 στην ταινία «Η μπόρα» του βουβού μας κινηματογράφου και σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Γαζιάδη.

Την περίοδο του μεσοπολέμου ο Περικής Χριστοφορίδης θα παίξει σε πολλές ταινίες, όμως η καλλιτεχνική του σταδιοδρομία και ειδικότερα στο πεδίο της κωμωδίας – όπου και θα διακριθεί – θα απογειωθεί μεταπολεμικά, με τις σπουδαίες κινηματογραφικές του συμμετοχές στις μεγάλες ταινίες του ασπρόμαυρου κινηματογράφου μας. Χαρακτηριστικές απο τις ταινίες του αυτής της περιόδου είναι οι «Χαμένοι Άγγελοι» (1949) και «Μαρίνα» (1947) του μεγάλου Αλέκου Σακελλάριου, όπου και δίνει τον τόνο ενός μεγάλου κωμικού ταλέντου. Καίτοι ο Περικλής Χριστοφορίδης δεν πρωταγωνιστούσε, αλλά έπαιζε πάντα δεύτερους ρόλους, ωστόσο κατόρθωνε με το εμπνευσμένο παίξιμό του και την ερμηνευτική του πληρότητα, να γοητεύει τους θεατές και να αναγορεύεται σε κεντρικό συντελεστή των ταινιών. Στην κυριολεξία έδινε κύρος η παρουσία του, και ήταν ταυτότητα υψηλής ποιότητας «κάστινγκ» για μια κινηματογραφική παραγωγή. Ο σπουδαίος μας μικρασιάτης κωμικός, κατά βάση αναγνωρίστηκε στις μεγάλες ασπρόμαυρες κωμωδίες της κραταιάς κινηματογραφικής εταιρείας «FF» (Φίνος Φίλμ), που μεσουρανούσε στις μεταπολεμικές μας δεκαετίες. Έχει εξάλλου και το ρεκόρ συμμετοχών σε ταινίες της «FF», ήτοι 35 ταινίες. Στην «FF» ακόμα, στα πρώτα χρόνια της κινηματογραφικής του παρουσίας, επωμίζονταν και τον ρόλο του φροντιστή των ταινιών. Η μεγάλη κινηματογραφική στιγμή του Περικλή Χριστοφορίδη, που τον εξακτίνωσε στη συνείδηση του κινηματογραφόφιλου κοινού, σαν ένα κορυφαίο έλληνα κωμικό, ήταν στην ταινία «Η καφετζού», μαζί με την σπουδαίας μας κωμικό Ρένα Βλαχοπούλου.

Αλλά και στο πεδίο του θεάτρου, ο Π.Χ. θα διανύσει μεγάλη και επιτυχημένη καλλιτεχνική διαδρομή και θα συνεργαστεί με όλα τα κορυφαία ονόματα της θεατρικής μας δημιουργίας. Με αρκετούς επίσης θιάσους, των οποίων θα υπάρξει και ο ίδιος δημιουργός σαν θεατρικός επιχειρηματίας, θα πραγματοποιήσει περιοδείες τόσο στο εσωτερικό, όσο και στον ομογενειακό ελληνισμό του εξωτερικού.

Παράλληλα με την καλλιτεχνική του παρουσία σαν ηθοποιός, ο Περικλής Χρτιστοφορίδης, ανέπτυξε με επιτυχία δραστηριότητα σαν θεατρικός συγγραφέας και έγραψε εξαιρετικά σενάρια για το θέατρο και τον κινηματογράφο. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η έβδομη τέχνη ήταν στο DNA του, αφού ακουμπούσε το θέατρο και τον κινηματογράφο με κάθε του κύτταρο και γνώριζε τα βαθιά μυστικά της τέχνης τους. Η καλλιτεχνική συγκομιδή του σπουδαίου μας κωμικού είναι πολύ μεγάλη. Στον κιμηματογράφο μάλιστα οι συμμετοχές του εγγίζουν το δυσθεώρητο νούμερο των 200 ταινιών που ανήκει στα ρεκόρ, ενώ πλατιά ήταν η συμμετοχή του και στο θέατρο. Για τελευταία φορά στην μεγάλη οθόνη ο Περικλής Χριστοφορίδης θα παίξει στην ταινία «Ταξίδι του μέλιτος», του ταλαντούχου μας σκηνοθέτη Γιώργου Πανουσόπουλου. Απο τις σημαντικές ερμηνείες του, που θα μείνουν ανεξίτηλες στην μνήμη μας είναι στις ταινίες : «Μια ζωή την έχουμε» δίπλα στον πρίγκηπα του ελληνικού θεάτρου Δημήτρη Χόρν, αλλά και «Κορίτσια για φίλημα», με την μοναδική Ρένα Βλαχοπούλου. Στις 30 Σεπτεμβρίου του 1983 και αφού είχε διανύσει μια πολύπλαγκτη και επιτυχημένη καλλιτεχνική διαδρομή, της οποίας η σφραγίδα θα μείνει ανεξίτηλη στο φάσμα του θεάτρου και του κινηματογράφου μας, ο Περικλής Χριστοφορίδης, άφησε την τελευταία του πνοή στην Θεσσαλονίκη. Με το ήθος του, την υποκριτική του δεινότητα, αλλά και την αριστοκράτικότητα που κόμιζε η ευγενής του φυσιογνωμία, συνέδραμε πολυδύναμα το θέατρο και τον κινηματογράφο μας. Ήταν ένας αριστοκράτης της καλλιτεχνικής μας σκηνής ... Το παρόν κείμενο έχει δημοσιευθεί σε εφημερίδες της Ηλείας και σε περιοδικά πολιτιστικού περιεχομένου.

* Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός του Ε.Μ.Π.
www.panosavramopoulos.blogspot.gr

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »