Κορνήλιος Καστοριάδης
Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Γνώρισε απο την τρυφερή ηλικία της νιότης το σκληρό πρόσωπο των εξουσιαστικών μηχανισμών και της πολιτικής εξουσίας, ωστόσο δεν έστερξε καμιά μορφή τρομοκρατίας, να καθυποτάξει το ελεύθερο και πρωτοπόρο πνεύμα του, που προδιάβαινε στους ορίζοντες της ιστορίας και γονιμοποιούσε την ανθρώπινη σκέψη. Τέτοιο ιστορικό μέγεθος και με αντίστοιχη φιλοσοφική συμβολή στο παγκόσμιο πνευματικό γίγνεσθαι υπήρξε ο πολυμερής διανοούμενος Κορνήλιος Καστοριάδης, εν άλλλοις διευθυντής σπουδών στην Σχολή Ανωτέρων Σπουδών Κοινωνικών Επιστημών του Παρισιού από το 1979. Διετύπωσε με τον βαθύβλυστο φιλοσοφικό του στοχασμό και το θερμουργό και ασίγαστο πνευματικό του πάθος, ρηξικέλευθες θεωρίες στο φάσμα της φιλοσοφίας του πολιτικού στοχασμού και της ψυχανάλυσης, που επεξέτειναν την ανθρώπινη σκέψη και διάνοιξαν νέους ορίζοντες. Ενώ απομένει μετά το θάνατό του, το παγκόσμιας αναγνώρισης συγγραφικό του έργο, ως περίσεπτο ηθικό κεφάλαιο του παγκόσμιου φιλοσοφικού στοχασμού. Με την κύκνεια συγγραφική του δημιουργία «Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας» να αποτελεί κεντρική αναφορά της παγκόσμιας σύγχρονης φιλοσοφικής σκέψης. Ο Καστοριάδης είδε το φως της ζωής στην Κωνστανινούππλη στις 11 Μαρτίου του 1922, αλλά οι γονείς του την ίδια μοιραία χρονιά εξόντωσης του Μικρασιατικού ελληνισμού, εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα. Πολιτικές πρωτοβουλίες για πρώτη φορά ανέπτυξε νεαρός ων επι Μεταξικής δικτατορίας και το 1941 έγινε μέλος του Κομμουνισιτκού Κόμματος. Λίγο αργότερα όμως μετά την γερμανική κατοχή θα συγκροτήσει μαζί με άλλους προοδευτικούς νέους της εποχής ομάδα που αντετίθετο στις κεντρικές επιλογές του ΚΚΕ, με αναθεωρητικό χαρακτήρα, κάτι που θα επισύρει τον στιγματισμό του απο το ΚΚΕ. Το 1943 προσχωρεί στην τροτσκιστική ομάδα του Σπύρου Στίνα, γεγονός που συνεπιφέρει τον απηνή διωγμό του τόσον απο τις αρχές της γερμανικής κατοχής, όσον και απο το ΚΚΕ.
Τις καινοτόμες απόψεις του για τις κοινωνικές και πολτικές δομές, ιδωμένες μέσα απο το πρίσμα της ψυχανάλυσης, θα τις αποτυπώσει ο μεγάλος διαννοούμενος στο κλασικό βιβλίο του, που θεωρείται και η κορωνίδα του φιλοσοφικού του ετασμού «Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας». Κεντρικό ρόλο, για την κατανόηση και εμπέδωση της κοινωνικής και πολιτικής ζωής του ανθρώπου, διαδραματίζει η έννοια του «φαντασιακού», την οποία ο Καστοριάδης, θεωρεί βάση της ανθρώπινης δημιουργίας. Στο απόγειο της αναγνώρισής του και ως φιλόσοφος και ως κοινωνιολόγος και ως πολιτικός αναλυτής, ο Κωνσταντινουπολίτης διανοούμενος εξελέγη διευθυντής της περίφημης «Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales», στην οποία υπήρξε εισηγητής του κεντρικού φιλοσοφικοπολιτικού σεμιναρίου «Θέσμιση της κοινωνίας και ιστορική δημιουργία».Ο Καστοριάδης μέσα στον ταραχώδη και πολύπλαγκτο πνευματικό και φιλοσοφικό βίο του έδρεψε πλήθος δάφνες και ηθικά αριστεία, διεθνούς αναγνώρισης. Κατά πολλούς έγκυρους ακαδημαϊκούς και αναλυτές ίσως να ήταν ο πιο σημαντικός καινοτόμος πολιτικός στοχαστής, που προχώησε σε απροσέγγιστες μέχρι τότε σφαίρες την πολιτική φιλοσοφία». Και δικαίως αποτελεί έτσι την ουσιωδέστερη βιβλιογραφική αναφορά στην σύγχρονη πολιτική σκέψη απο όλους τους μεγάλους ακαδημαϊκούς και διαννοούμενος. Στα στερνά χρόνια της ζωής του επεσκέπτετο πολύ συχνά την Ελλάδα και πραγματοποίησε σειρά διαλέξεων και στην ελληνική ακόμα επαρχία, που σε όλες του τις θεωρήσεις αποτιμάτο ως, ένας βασικός και ανεκματάλευτος πυλώνας κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης. Πραγματοποίησε έτσι σειρά διαλέξεων στο Ηράκλειο, στον Βόλο, την Θεσσαλονίκη, το Ρέθυμνο κ.α. Το συγγραφικό του έργο παρόλους τους περισπασμούς και τις διώξεις που υπέστη ο Καστοριάδης, είναι ογκωδέστατο και εξαιρετικής ποιότητας για την φιλοσοφική του πρωτοτυπία. Αποτελεί αναμφίβομα σήμερα ζωτικής σημασίας κεφάλαιο στην παγκόσμια πολιτική σκέψη, αφού αποτέλεσε κεντρικό μεθοδολογικό εργαλείο πολιτικού στοχασμού, πολλών αναγνωρισμένων ακαδημαϊκών και στοχαστών. Σπουδαιότερο έργο του θεωρείται «Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας». Ενώ σημαντική θέση κατέχουν σ΄αυτό τα βιβλία του : «Η πείρα του εργατικού κινήματος», «Τα σταυροδρόμια του λαβύρινθου», «Το επαναστατικό πρόβλημα σήμερα», «Απο την οικολογία στην αυτονομία», «Ο Θρυματισμένος Κόσμος», «Η άνοδος της ασημαντότητας», «Χώροι του ανθρώπου», «Η «ορθολογικότητα» του καπιταλισμού», «Ανθρωπολογία, Πολιτική, Φιλοσοφία». Ο μεγάλος πολιτικός διανοητής, που με τον βαθύβλυστο φιλοσοφικό στοχασμό του και το καινοτόμο συγγραφικό του έργο, ανακαίνισε την πολιτική φιλοσοφία στον 20-ο αιώνα, απεβίωσε στις 26 Δεκεμβρίου του 1997. Υπήρξε ένα ακαταδάμαστο πνεύμα, που υφίσταται πλέον στην φαντασμαγορία της ιστορίας ... Το παρόν κείμενο έχει δημοσιευθεί σε εφημερίδες της Ηλείας και σε άλλα έντυπα κοινωνικού και πολιτικού στοχασμού.
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π.
www.panosavramopoulos.blogspot.gr